Sunday, June 20, 2010

Chua Jui Meng anggap pingat kebesaran Sultan Johor sebagai besi biasa

Jurublog sudah lama tidak menulis.

Tetapi apabila membaca berita mengenai sidang akhbar Chua Jui Meng, maka Jurublog merasa perlu untuk meluahkan perasaan marah dan geram terhadap pemimpin-pemimpin pembangkang yang sudah naik tocang dan kerap memperendahkan orang lain, termasuk institusi Di Raja.

Semasa sidang akhbarnya, Chua Jui Meng dilaporkan sebagai menganggap darjah kebesaran yang dikurniakan Sultan Johor sebagai "mere metal" atau "besi biasa".

Dengan kerana anggapannya bajawa pingat tersebut hanyalah besi biasa, Chua Jui Meng masih mengambil masa untuk memulangkan pingat kurniaan Sultan Johor.

Tidak cukup dengan menuduh bahawa Sultan Johor dengan mudah dipengaruhi oleh UMNO untuk menarik balik pingat-pingat tersebut, Chua Jui Meng terus menghentam Sultan Johor dengan menuduh pingat tersebut hanya besi biasa.

Baca di sini http://www.freemalaysiatoday.com/fmt-english/politics/pakatan-rakyat/7020-chua-i-will-surrender-my-medals-but-not-my-fight

3 comments:

cekodokmasin said...

jgn beri cjm ni masuk johor...

Anonymous said...

apakah engkau fasih bahasa inggeris? maksudnya, pingat kebesaran menghilangi nilai asal tanpa pengiktirafan daripada Sultan Johor, bukan anggapan bahawa pingat kebesaran Sultan Johor ialah besi buruk yang tidak dihargai, faham? kalau tak faham sila merujuk kepada kamus, jgn mempesongkan kata suara orang lain berasalkan ilmu yang cetek, tahu?

Jurublog said...

bojjle,

Pingat kebesaran kurniaan Sultan Johor bukan besi buruk, walau pun tidak lagi diiktiraf oleh Kesultanan Johor. Itulah hakikatnya.

Sebab itulah Majlis DiRaja Johor memerlukan Chua Jui Meng untuk memulangkan segera pingat tersebut.

Pandangan Chua Jui Meng bahawa pingat yang dipegangnya hanya "mere metal" atau "besi biasa" adalah biadap dan menghina darjah kebesaran Johor.

Aku faham bahasa Inggeris, dan aku faham sindiran biadap yang dibuat oleh Chua Jui Meng terhadap Sultan Johor. Dia dah masukkan pingat tu dalam kotak, tapi tak nak pulangkan pulak, Cinabeng betul ....

Jurublog