Saturday, November 29, 2008

Kongres PKR: Harapan Barua yang berlambangkan Sanggul Dewa Hindu


Hujung minggu ini, ahli-ahli PKR akan sekali lagi dipermain-mainkan oleh Brader Anwar Bin Ibrahim yang masih berangan-angan untuk menjadi Perdana Menteri.

Beliau dan konco-konconya akan menyalahkan anasir-anasir kerajaan yang kononnya telah menggagalkan cubaan PKR untuk memujuk penyokong-penyokong kerajaan dari Sabah untuk melompat parti. Inilah kononnya sebab mengapa Projek 916 gagal.

Sebenarnya tarikh 16 September 2008 bukan dibuat oleh PAS atau DAP. Ianya keluar sendiri dari mulut Brader Anwar Bin Ibrahim. Projek 916 adalah tarikh yang diidamkan sendiri oleh Anwar. Ia merupakan "self-imposed deadline".

Sebenarnya mengikut sumber, Anwar telah cuba memujuk penyokong-penyokong kerajaan untuk berpaling tadah dengan menjanjikan habuan wang yang besar. Wang tersebut sepatutnya dibiayai oleh pelabur-pelabur asing yang telah dipujuk oleh Anwar untuk mengeluarkan wang mereka dari Malaysia sejak tahun lepas. Sebab itulah negara kita mengalami pengeluaran FDI yang besar sejak tahun lepas. Pelabur-pelabur asing tersebut akan memasukkan semula wang mereka sekiranya Anwar berjaya. Pelabur-pelabur asing tersebut akan disediakan projek oleh PKR yang akan memastikan pulangan yang besar. Sebagai balasan, Anwar akan menggunakan sebahagian wang tersebut untuk membiayai Projek 916.

Malangnya, ekonomi global merudum di luar jangkaan Anwar serta juga pelabur-pelabur asing yang terbabit. Pelabur-pelabur tersebut kehilangan wang yang besar kesan daripada krisis sub-prima. Ini semua berlaku sebelum bulan September 2008 yang lalu.

Itulah sebab utama kenapa Projek 916 gagal. Projek 916 gagal kerana Brader Anwar Bin Ibrahim gagal mendapatkan sumber kewangan yang diharapkan untuk membiayai penyokong-penyokong kerajaan yang sepatutnya melompat parti. Sumber pembiayaan tersebut (iaitu pelabur-pelabur asing) telah kehilangan wang mereka akibat krisis kewangan dunia.

Salah satu lagi strategi Anwar untuk menggula-gulakan ahli-ahli politik Sabah ialah menjanjikan portfolio baru Menteri Petroleum akan diberi kepada ahli Parlimen dari Sabah. Dengan yang demikian, pandai-pandailah Menteri Petroleum tersebut menggunakan dana yang diagihkan oleh Kementerian Petroleum. Nak dijadikan cerita, harga petroleum juga telah jatuh. Kurang menariklah hasil Menteri Petroleum nanti.

Kita akan terus mendengar rhetorik Brader Anwar Bin Ibrahim pada Kongres PKR kali ini. Penyokong-penyokong PKR akan sekali lagi diperbodohkan oleh Anwar.

Tema Kongres PKR kali ini memang tepat sekali: Harapan Barua (a.ka. Harapan Baru Anwar, bermaksud harapan bagi talibarut kuasa asing).

Lambang Kongres PKR kali ini telah ditaja oleh Hindraf. Ianya berlambangkan sanggul dewa Hindu.

Logo PKR sendiri berlambangkan satu mata, seperti juga lambang Dajjal yang bermata satu.

4 comments:

add said...

Kita pakat-pakat sokong BN je yang sebenarnya. Tengok sekarang ni kaki konkek dan nyonya denggi pula bersuara pasal "tuan" .eloknya dibuat makanan rimau je cina dua ekor ni.

Global Excellent Marketing Sdn Bhd said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Faizal Zakaria's Blog said...

PKR janganlah lebih2 ;-)












Papan Tanda Kat Negara Kita Dah Sengetlah :-)
http://pro-faizal.blogspot.com

Z said...

salam jurublog
anwar memang tak boleh dipercayai sejak dulu lagi. Bahkan satu dunia dah tahu yang dia tu geng rapat Amerika;sekutu Amerika. Tengok mana ada dia cakap pasal isu palestin ke apa.
Yang pelik masih lagi ada rakyat kita yang buta dan terus menyokong pemimpin ini....