Sunday, June 21, 2009

Peringatan: Selsema babi boleh berjangkit walau pun kita tak makan babi

Gambar pasangan pengantin Yahudi, Ilana Jackson and Jeremy Fierstien dari Illinois, yang kedua-duanya dijangkiti selsema babi

Apabila Paris Hilton ditanya mengenai wabak selsema babi, maka secara spontan, Paris Hilton menjawab, ”saya tak makan benda tu”. Maksudnya Paris Hilton tak makan babi. Jadi beliau menjangka bahawa kemungkinan beliau dijangkiti selsema babi adalah tipis kerana beliau tidak makan babi. Itulah tanggapan si rambut perang (blonde) mengenai wabak selsema babi yang menjadi pandemik sekarang ini.

Tetapi sebenarnya memang ramai orang di Amerika yang percaya bahawa sekiranya mereka tidak memakan daging babi, maka kemungkinan mereka dijangkiti selsema babi akan berkurangan. Begitulah bodohnya orang di Amerika. Sebab itulah MSNBC secara sengaja memaparkan gambar pasangan pengantin Yahudi yang kedua-duanya menghidapi selsema babi (walau pun orang yahudi tidak makan babi). Itu untuk secara psikologinya memberitahu pembaca bahawa walau pun mereka boleh dijangkiti selsema babi walau pun tidak memakan daging haiwan tersebut.

Di Malaysia, orang kita arif benar tentang wabak selsema babi ini. Dan kita memang sedar bahawa risiko jangkitan penyakit tersebut tidak berkurangan walau pun kita tidak makan daging babi.

Cuma amalkan kebersihan secara total. Elakkan anak-anak kita yang masih kecil dan orang tua daripada terdedah di khalayak ramai kerana kebanyakan kematian akibat penyakit selsema babi adalah dari kalangan kanak-kanak dan orang tua. Mereka yang mempunyai komplikasi penyakit lain juga harus berhati-hati.

Kita cuma berharap agar Malaysia tidak terancam teruk oleh wabak selsema babi ini. Cukuplah kita dibebani dengan wabak politik BABI yang kita hadapi sekarang ini yang telah juga merebak ke Iran. Itulah yang membantutkan usaha untuk memulihkan ekonomi negara yang terjejas teruk akibat krisis ekonomi di luar negara.

No comments: